Wednesday 8 August 2012

Cinta !



C.I.N.T.A... Apa itu cinta yang sebenarnya??? Ramai yang berpendapat bahawa cinta itu menyesakkan hidup seseorang namun tak kurang juga pendapat yang mengatakan cinta itu kebahagiaan.. Yang mana satu adalah betul tentang cinta??? 

Cinta sebenarnya merupakan satu fitrah yang ada di dalam hati setiap manusia. Cinta wujud hasil daripada satu perasaan yang halus. Cinta mewujudkan perasaan kasih sayang dan belas kasihan sesama manusia dan makhluk di dunia ini. Tanpa perasaan cinta, seseorang itu akan merasai kekosongan di dalam jiwa mereka.

Ada pepatah yang mengatakan bahawa "Cinta itu adalah kekuatan, yang mampu mengubah duri menjadi mawar, mengubah cuka menjadi anggur, mengubah sedih menjadi riang, mengubah amarah menjadi ramah, mengubah musibah menjadi muhibah, itulah cinta..."

Namun begitu, cinta sering saja disalahgunakan oleh manusia yang tidak bertanggungjawab. Terkadang manusia sering melakukan sesuatu yang dimurkai Allah dengan alasan cinta yang akhirnya memusnahkan diri sendiri.. Kemudian, perasaan cinta yang dikurniakan oleh Allah itu dipersalahkan. Betapa bodohnya manusia itu apabila beraninya menyalahkan kurniaan Allah di atas kesilapan diri sendiri. 

Jadi, sebagai seorang manusia yang diciptakan oleh Allah yang sebaik-baik kejadian, kita haruslah menjaga perasaan cinta itu dengan sebaiknya kerana sekiranya perasaan itu dijaga, insyaAllah kebahagiaan itu milik kita.. 


Cinta itu seputih salji... :)





Thanks sudi baca entry saya... Suka??? Like je.. Hehehe

No comments:

Post a Comment